Erre vigyázz, amikor vásárolsz! – Ezek nem trükkök, csak a jogaid. Te tisztában vagy velük?

      Talán veletek is előfordult már legalább egyszer, hogy vásárlás közben, vagy után úgy éreztétek, nem azt kaptátok, amiért fizettetek, vagy, hogy átvertek benneteket. És abban is biztos vagyok, hogy nem mindig tudtátok érvényesíteni a jogaitokat, vagy egyáltalán meg se próbáltatok reklamálni. Sajnos megvan ennek az oka. Nem vagyunk tisztában sok alap információval: Mihez van jogunk, nekünk vásárlóknak, mikor reklamálhatunk, mikor kérhetjük vissza a pénzünket, és egyáltalán kihez forduljunk, ha átvertek? Na, ennek mentem utána!

      Ahogy telt az idő, egyre jobban halmozódott bennem a düh, egyre több igazságtalanságot tapasztaltam. Ha segítséget akarok kérni egy boltban dolgozótól, az flegmán és kényszeredetten odamond valamit, nincsenek rendesen feltüntetve az árak, ami meg ki van írva, ahhoz nem találni terméket. A vásárló magára van hagyva, de a pénztárnál hatalmas betűvel van kiírva, hogy reklamációt nem fogadnak el. Lejárt szavatosságú és hibás termékek, és még folytathatnám a sort. De nézzük, mihez is van jogunk konkrétan!

      Jogunk van a vásárlást követő 2 éven belül a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni. Ez nagyon fontos! A jogszabály szerint ugyanis minden termékre 2 év szavatosság jár, illetve kormányrendeletben meghatározott termékekre 1 év kötelező jótállást kapunk. Biztos találkoztatok ti is olyan felirattal, hogy „Akciós terméket nem cserélünk!”. Aha, namár most: A jogszabályok alapján, ha egy termék meghibásodik, a kereskedőnek attól függetlenül foglalkoznia kell a fogyasztó panaszával, hogy az le volt-e értékelve, vagy sem.

       Ha a következő felirattal találkoztok: „Készpénzt nem adunk vissza, de üzletünkben levásárolhatja.” – akkor tudnotok kell, hogy amikor egy termékről kiderül, hogy hibás, nekünk nem kötelező levásárolnunk az árát vagy másikat választani, hanem a pénzünket is visszakérhetjük, ha mi azt szeretnénk.

      Aztán a reklamáció kérdése is itt van: Igenis jogunk van ott reklamálni, ahol vásároltunk, a szavatossági, jótállási idő teljes időtartama alatt. Lehet, olyannal is találkoztatok, hogy azért nem akarták nektek kicserélni a megvásárolt árut, mert már nem volt meg az eredeti csomagolása, vagy az sérült. Szerencsére a jogszabályok minket védenek, és nem kell hozzá az eredeti csomagolás megléte, hogy kicseréljék nekünk a terméket!

   Nem rég beültem egy étterembe és hideg eperkrém levest rendeltem túrógombóccal! Pont a túrógombóc miatt választottam ezt a levest. Mikor kihozták, akkor láttam, hogy túrógombóc sehol, még nyomát se látni, ellenben került bele néhány szem eperdarabocska. És volt még egy eset a közelmúltban, amikor nem azt kaptam, amit rendeltem. Egy palacsintázóban kértem a sós palacsinták közül, a sajtos, zöldséges, tejfölös verziót. Arra számítottam, hogy majd egy összeolvadt sajtos, meleg grillzöldséges palacsintát kapok. Ehelyett kihoztak egy hideg palacsintát, tele salátalevéllel, édes tejföllel és a tetején megszórva hideg sajttal. Ehetetlen volt. Mit tesz ilyenkor az ember? Reklamálsz? Visszaviteted? Ezt kellene! Csak be kell vállalni azt a kockázatot, hogy cserébe, vajon mit fogsz kapni, vagy, hogy a konyhában mi történik majd vele. Hogy én mit tettem? Nem szóltam. De többet nem is megyek oda. Vesztettek egy vendéget. De a döntés mindig a ti kezetekben van.

        Még egy gyakori és dühítő dolog, amikor egy termékre rossz árat tüntetnek fel és mi a pénztárnál kapunk sokkot, mert kiderül, hogy a termék sokkal drágább. Ezentúl nem kell megijedned! Ugyanis mindig a boltban, vagy honlapon kiírt ár számít, ami a termék vagy szolgáltatás alatt szerepel! Szóval, ha a pénztáros nem a kiírt árat üti be, nyugodtan szóvá teheted. Hiába, hogy gépben a magasabb ár van beírva, neked ahhoz az árhoz van jogod, ami a termék alatt volt feltüntetve. Ennek annyira megörültem, hogy megerősítésképp egy e-mailt is írtam a fogyasztovedelem.hu-nak! Pár nappal később érkezett is a válasz:

      Abban az esetben pedig, ha az adott termékre a boltban több ár is szerepel, akkor, neked a legalacsonyabb feltüntetett vételáron kell, hogy eladják azt. Telefonon, postán vagy interneten keresztül vásárolt termékeket pedig egy megadott időn belül, jogunk van indoklás nélkül visszaküldeni, és a vételárat visszakapni. Az interneten vásárolt árukat például 14 napon belül van jogunk visszaküldeni. De most jön a legfontosabb kérdés! Ha mégsem tudnánk érvényesíteni a jogainkat, hova, illetve kihez tudunk fordulni? A fogyasztók 2017. január 1-től panaszaikkal elsősorban a területileg illetékes járási hivatalokhoz fordulhatnak! De bővebb információt itt tudsz erről olvasni: http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest/hirek/valtozasok-a-fogyasztovedelem-rendszereben

      A statisztikák is azt mutatják, hogy a fogyasztók csupán 30-40 százaléka van tisztába a jogaikkal. Ez így nem helyes. Sajnos, az oktatásban még  nincs bevezetve, mint hasznos tantárgy a fogyasztóvédelem, így nekünk kell utánajárni. Tudd, hogy mihez van jogod, ne hagyd, hogy átverjenek, és állj ki magadért! Persze mindezt udvariasan, higgadtan, okosan tedd, és intelligensen kezeld! 😉

Ha tetszett a cikk, nézd meg az erről készült filmet is! http://ansnitt.hu/adasok

One thought on “Erre vigyázz, amikor vásárolsz! – Ezek nem trükkök, csak a jogaid. Te tisztában vagy velük?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.